اساسنامه انجمن دانش آموختگان موسسه نقش جهان
مقدمه:
این اساسنامه در راستای اجرای مصوبه جلسه ۳۷۵ مورخ ۲۲/۲/۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و استمرار ارتباط دانشگاه و فارغ التحصیلان، موضوع بخشنامه ۱۱۴۵۴ /۱۱ مورخ ۱۳/۵/۷۱ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به منظور ایجاد ارتباط پیوسته با دانش آموختگان تدوین و در تاریخ ۲۷/۰۹/۹۸ به تصویب هیات موسس رسیده است.
ماده۱ – نام و تعریف انجمن:
۱-۱ نام انجمن عبارت است از انجمن دانش آموختگان موسسه آموزش عالی نقش جهان که از این پس برای اختصار “انجمن” نامیده می شود.
۱-۲ انجمن تشکیلاتی است مستقل و که به هیچ یک از احزاب، گروهها، انجمن ها، نهادها و جمعیت های سیاسی وابستگی ندارد و با پایبندی به مصالح موسسه آموزش عالی نقش جهان صرفا در جهت تحقق اهداف مندرج در این اساسنامه فعالیت می کند. انجمن یک نهاد سیاسی نیست و در امور مدیریت موسسه دخالتی ندارد.
ماده۲ – محل انجمن:
دفتر انجمن در موسسه آموزش عالی نقش جهان قرار دارد. در صورت ضرورت انجمن می تواند نسبت به ایجاد دفاتر فرعی و واحدهای مربوط در سایر نقاط استان و کشور اقدام نماید.
ماده۳ – مدت فعالیت: مدت فعالیت انجمن نامحدود است ( مدت فعالیت تابع فعالیت موسسه است).
ماده۴ – اهداف انجمن عبارتند از:
۴-۱ حفظ ارتباط مستمر بین دانش آموختگان و موسسه آموزش عالی نقش جهان
۴-۲ ارتقای سطح دانش و فن آوری و مهارت های اشتغالزایی از طریق ایجاد ارتباط موثر بین موسسه و دانش آموختگان شاغل در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
۴-۳ بهره گیری از نظرات و تجارب دانش آموختگان در جهت ارتقاء سطح علمی و حل مشکلات موسسه
۴-۴ سازماندهی، جذب و هدایت کمکهای مردمی و نهادهای اقتصادی برای پیشبرد امور موسسه
۴- ۵ ارج نهادن و معرفی بروندادهای تحقیقاتی و آموزشی، تجربیات و خدمات دانش آموختگان
ماده۵ – وظایف انجمن:
۵-۱ انجمن در اولین گام نسبت به شناسایی دانش آموختگان موسسه اقدام و کلیه اطلاعات و توانایی های آنها را در یک سامانه درج می نماید.
۵-۲ انجمن نیازهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و فنی بخشهای مختلف اجرایی کشور را شناسایی و به موسسه ارائه می نماید.
۵-۳ ارائه راهکار و پیشنهاد درباره برنامه های موسسه بر اساس نیازهای جامعه
۵-۴ برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و گردهمایی ها در حوزه های مختلف به منظور ایجاد تعامل بین موسسه، دانش آموختگان و آحاد جامعه
۵-۵ آشنا نمودن اساتید، دانش آموختگان، دانشجویان با محیطهای مختلف علمی، فرهنگی،فنی و تخصصی از طریق بازدیدهای علمی
۵-۶ فراهم کردن بستر مناسب جهت انجام پروژوهای مشترک علمی میان موسسه و سایر بخشهای اجرایی کشور
۵-۷ ایجاد تسهیلات مناسب جهت استفاده دانش آموختگان از امکانات علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه (مانند کتابخانه، آزمایشگاهها، مراکز رایانه ای و…)
۵-۸ همکاری در جذب دانش آموختگان موسسه در بخشهای علمی، فرهنگی، صنعتی و اجرایی کشور
۵-۹ ایجاد ارتباط با سایر انجمن ها، کانونها، موسسات و انجمن های علمی – تحقیقاتی مرتبط با اهداف انجمن
۵-۱۰ انتشار نشریه و خبرنامه در جهت تحقق اهداف و وظایف انجمن
۵-۱۱ کمک به پیشبرد اهداف موسسه با استفاده از تواناییهای اعضاء
۵-۱۲ جذب کمک های مردمی در راستای توسعه موسسه
ماده۶ – عضویت در انجمن:
- عضو پیوسته: کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کاردانی بوده و فارغ التحصیل موسسه آموزش عالی نقش جهان باشد
می توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند. - عضو وابسته: افراد موثری که فازغ التحصیل موسسه نبوده می تواند در تحقق اهداف موسسه همکاری نمایند بعنوان عضو وابسته پذیرفته می شوند.
- عضو دانشجویی: دانشجویان شاغل در موسسه نقش جهان می توانند به عضویت انجمن درآیند.
- عضو افتخاری: شخصیتهای ایرانی و خارجی که بتوانند در پیشبرد اهداف انجمن اثرگذار باشند می توانند بعنوان عضویت افتخاری انجمن درآیند.
- عضویت اعضای هیات علمی: کلیه اعضای هیات علمی مرتبط با موسسه نقش جهان می توانند عضویت هیات علمی انجمن را داشته باشند.
ماده۷: شرایط عضویت در انجمن:
- اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
- نداشتن سوء شهرت در موضوعات اجتماعی
- دارا بودن انگیزه لازم در پیشبرد اهداف انجمن
- توانایی شرکت در جلسات مرتبط با اهداف انجمن (حداقل ۴ جلسه)
- پرداخت حق عضویت
تبصره: با تصویب هیات مدیره میتوان حق مدیریت اعضاء را برای مدتی لغو یا تقلیل داد.
حق عضویت: حق عضویت مبلغی است که سالیانه توسط هیات مدیره انجمن تعیین می گردد.
تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی کانون برای عضو ایجاد نمی کند.
تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
تبصره ۳: برای اعضا انجمن کارت عضویت صادر می شود.
ماده ۸: خاتمه فعالیت:
خاتمه فعالیت عضو در یکی از شرایط زیر انجام می گردد:
- استعفای کتبی و موافقت مدیر عامل و تایید هیات مدیره
- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
- عدم همکاری موثر با انجمن
تبصره: ملاک تشخص شرایط فوق گزارش مدیرعامل یا دبیر انجمن می باشد.
ماده۹ – ارکان انجمن عبارتند از:
- هیات موسس
- مجمع عمومی
- هیات مدیره
- مدیرعامل
- بازرسان
- کمیته تخصصی
ماده۹ – هیات موسس:
هیات موسس انجمن متشکل از رئیس موسسه، معاون آموزشی، معاون اداری- مالی، نماینده هیات موسس و سه نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه می باشد.
– وظایف هیات موسس:
- تدوین تصویب اساسنامه
۹- ۲ تعیین فرد مسئول جهت پیگیری تشکیل اولین مجمع(بعنوان مسئول اجرائی)
ماده ۱۰ – مجمع عمومی:
۱۰-۱ مجمع عمومی متشکل از کلیه اعضاء انجمن می باشد.
۱۰-۲ نحوه تشکیل مجمع
۱۰-۳ اولین مجمع عمومی به درخواست مسئول اجرائی تشکیل می گردد در اولین مجمع عمومی اعضا هیات مدیره با رای مخفی انتخاب می شوند.
۱۰- ۴ جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل نصف به علاوه یک کل اعضای انجمن رسمیت می یابد.
وظایف مجمع عمومی
- استماع گزارش دبیرو بازرسان در خصوص فعالیتهای انجام شده و ارزیابی آنها
- بررسی و تصویب سیاستهای کلی و برنامه های انجمن
- تایید تغییرات پیشنهادی در مفاد اساسنامه و ارائه آن به هیات موسس موسسه برای تصویب
- انتخاب، انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره، بازرسان و خزانه دار و برکناری آنها در صورت لزوم.
- استماع گزارش بودجه و ترازنامه سالانه انجمن
- بررسی و تصویب مقررات اداری و مالی و معا ملاتی انجمن
- تصویب میزان حق عضویت اعضاء
تبصره- تصمیمات مجمع عمومی با حداقل رای دو سوم کل اعضای حاضر مصوب تلقی می شود.
ماده ۱۱ – هیات مدیره:
۱۱-۱ هیات مدیره انجمن توسط مجمع عمومی انتخاب می گردد. هیات مدیره دارای(پنج) عضو اصلی (دو) عضو علی البدل می باشد.
تبصره ۱- حداقل ۳/۲ اعضای هیات مدیره باید از دانش آموختگان موسسه باشد.
تبصره ۲- رئیس یا معاون آموزشی موسسه نیز بعنوان عضو حقوقی هیات مدیره می باشد.
۱۱-۲ انتخاب اعضا هیات مدیره توسط مجمع عمومی در اولین نشست خود با رای مخفی برای مدت دوسال صورت می پذیرد. انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بلامانع است.
۱۱-۳ هیات مدیره در اولین جلسه یک نفر را بعنوان مدیر عامل و یک نفر را بعنوان دبیر انتخاب می نماید. انتخاب دبیر باید به تایید رئیس موسسه برسد.
۱۱-۴ جلسات هیات مدیره حدا قل یک بار در ماه تشکیل می شود.
ماده ۱۲ -وظایف و اختیارات هیات مدیره:
۱۲-۱ نظارت اجرای سیاستها و برنامه های مصوب مجمع عمومی
۱۲-۲ تدوین سیاستهای کلی انجمن و آیین نامه های مالی و معاملاتی و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب
۱۲-۳ تصویب آیین نامه های اجرایی انجمن
۱۲-۴ تصویب اعضای کمیته های تخصصی و نظارت بر تشکیل این کمیته ها و فعایت آنها
۱۲-۵ نظارت بر مجموع فعالیتهایی که به نام انجمن انجام می شود.
۱۲-۶ بررسی و مطالعه و تایید پیشنهادات دبیر و عضو انجمن
۱۲-۷ تصویب ضوابط قبول هدایا و کمکهای بلا عوض
۱۲-۸ تهیه و تصویب تشکیلات اجرایی انجمن در چهارچوب اساسنامه
۱۲-۹ بررسی میزان حق عضویت اعضا و پیشنهاد آن به مجمع عمومی
۱۳-۹ تصویب همکاری بین صنعت و موسسه
ماده ۱۳ – مدیرعامل انجمن:
مدیرعامل انجمن مجری مصوبات هیات مدیره و بعنوان بالاترین مقام اجرایی انجمن و مسئول حسن انجام کلیه امور، هدایت فعالیت ها و حفظ حقوق و منافع انجمن بر طبق مفاد اساسنامه و آیین نامه مصوب آن می باشد و در صورت نیاز می تواند قائم مقام منصوب نماید.
ماده ۱۴ -کمیته های تخصصی:
۱۴-۱ انجمن می تواند به منظور پیشبرد اهداف خود کمیته های تخصصی تشکیل دهد. ترکیب اعضا و شرح وظایف کمیته های با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره تعیین خواهد شد.
۱۴-۲ برای استفاده از خدمات اعضای هیات علمی موسسه در کمیته های تخصصی، موافقت رئیس موسسه ضروری است.
ماده ۱۵ – بازرسان انجمن:
انجمن دارای دو نفر بازرس(اصلی و علی البدل) است که به وسیله مجمع عمومی برای مدت دو سال به منظور نظارت برکلیه امور انجمن انتخاب می شوند. انتخاب مجدد هر یک از بازرسان بلا مانع است.
ماده ۱۶ – وظایف و مسئولیتهای بازرسان:
۱۶-۱ رسیدگی به ترازنامه و سایر گزارشهای مالی، تهیه گزارش کتبی و اظهار نظر در مورد عملکرد هیات اجرایی و دبیر انجمن. گزارش مذکور باید ۱۵ روز قبل از اجلاس مجمع عمومی در اختیار آنان قرار گیرد
۱۶-۲ بازرسان می توانند برای انجام وظایف خود به کلیه مدارک و اسناد مورد نیاز در انجمن مراجعه و کسب اطلاع نمایند، به گونه ای که در امور اجرایی انجمن وقفه ای ایجاد نشود.
ماده ۱۷ -وظایف خزانه دار:
۱۹-۱ خزانه دار انجمن مسئول امور مالی و حفظ و نگهداری اموال و موجودیهای نقدی و دریافت حق عضویت از اعضا انجمن و نیز قبول کمکهای مالی و اعانات بلا عوض و سایر عطایایی است که از طرف اشخاص و یا موسسات به انجمن پرداخت می شود
۱۹-۲ وظایف خزانه دار و حدود مسئولیتهای او از طرف هیات مدیره تعیین خواهد شد.
ماده ۱۸ – منابع مالی
- حق عضویت اعضا
- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای و فروش کتب و نشریات علمی
- دریافت هدایا و کمکها
- کلیه عواید و درآمدهای کانون صرف اهداف کانون خواهد شد.
ماده ۱۹ – انحلال انجمن
۲۱-۱ انحلال انجمن به پیشنهاد هیات امنا(تصویب۳/۲ اعضا حاضر موسسه) مجمع عمومی امکان پذیر است.
۲-۲ در صورت انحلال انجمن، کمیته ای توسط مجمع عمومی انتخاب می شود و زیر نظر رئیس موسسه نسبت به تسویه اموال انجمن اقدام خواهد کرد. کلیه اموال انجمن پس از تسویه در اختیار موسسه قرار می گیرد.
آدرس صفحه اینستاگرام فارغ التحصیلان موسسه : www.instagram.com/kanoon_fareghotahsilan.naghsh